ATOPICKÝ EKZÉM – NEURODERMATITIDA

Je jedno z nejčastějších kožních onemocnění. Jedná se o autoimunitní chronické zánětlivé onemocnění kůže alergického i nealergického původu. Projevuje se ze začátku zarudnutím a zduřením kůže, výskytem pupínků a mokvání, dále svěděním s proměnlivými projevy. Později dochází ke zhrubnutí pokožky a její suchosti. Na vzniku onemocnění mají vliv vrozené predispozice a množství nejrůznějších spouštěčů.

Velká část pacientů s atopickým ekzémem mají jak imunitní, tak i nervové a kožní odchylky. Kožní odchylka je v podobě nedostatečné kožní mastné vrstvy na kůži. Nervová odchylka je ve zvýšené reakci kůže na kontakt ve formě svědivosti a bolesti. Imunitní odchylka způsobuje kožní alergickou reakci na alergen. U dospělých se nejčastěji vyskytují alergie na tzv. aeroalergeny, např. domácí prach, pyly nebo zvířecí srst. Naopak u kojenců a malých dětí se vyskytují převážně potravinové alergie. Nejčastější jsou alergie na mléko, vejce, ořechy, ryby, sóju a pšenici. Kontakt s alergenem může vést ke zhoršení onemocnění. Patří sem i stresové faktory a hormonální změny např. klimakterium, porod. Zánět je akutní a chronický.

Velmi často se u lidí trpících tímto onemocněním objevuje zátěž lymfatického systému, kterou lze analyzovat z výsledků diagnostického měření.

Terapie formou klasické medicíny je využití antihistaminik, kortikoidů s vedlejšími účinky, koupele masti a podobně. Z pohledu alternativní medicíny je vhodné použít velmi šetrnou formu detoxikace, která zbaví tělo vyvolávajících momentů, upravení přehnané reakce imunitního systému, regenerace organismu a vyrovnání pH. Velmi vhodná je úprava stravy. Na začátku postačí vynechat cukr, mléčné výrobky, ztužené rafinované tuky, bílou mouku a loupanou rýži, omezit umělá barviva, dochucovadla a konzervanty a vyhnout se smaženým jídlům a dráždivých látek.