Lupénka neboli psoriáza je chronické zánětlivé onemocnění celého organismu, které viditelně projevuje na kůži a často se opakuje. Latinský název psora je odlupování či škrábání. Tvorba a odlučování pokožky je u lupénky asi 7 až 8 x častější než u zdravé pokožky. Částečně se dědí anebo je tam dispozice k chorobě. Jde o neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění a má více forem:

• kapkovitá – vyskytuje se většinou u dětí
  • ložisková – ohraničená ložiska nejčastěji v oblasti hlavy (vlasová část), lokty, kolena a podobně
  • inverzní – vyskytuje se v oblasti pod prsy, v podpaží, na krku a v oblasti přirození
  • pustulózní – jde o puchýřkovou formu na dlaních či šlapce nohy
  • kloubní – objevuje se převážně v malých kloubech nohou i rukou, někdy jsou postiženy i velké klouby
  • generalizovaná – což je nejzávažnější forma psoriázy, kdy je někdy nutná i hospitalizace, je po celém těle i s teplotami.

Příčina lupénky není známa. Předpokládá se, že jde o geneticky podmíněnou poruchu funkce imunitního systému. Spouštěcím mechanismem může být infekce, stres, obezita, alkohol, kouření a podobně.

Léčba klasickou medicínou, když se řeší lokání postižení, probíhá pomocí mastí či gelů s kortikoidy, zejména v akutním stádiu. Dále pak světloléčba ultrafialovým světlem. Celková léčba probíhá pomocí tabletek či injekcí, které mají mnoho vedlejších účinků jako Acitretin, Ciclosporin, Metotrexát a podobně. Nově pomocí tzv. biologig, které se podávají injekčně a zasahují do imunologických procesů. Hlavně u těžké formy lupénky.

Vzhledem k tomu, že jde o autoimunitní onemocnění je potřeba pracovat především s regulací imunitního systému. Dávkování ozdravné kúry by se mělo nastavovat postupně a postupně navyšovat. Dále je třeba se zaměřit i na kyselost organismu a srovnat pH moči kolem 6,5 až 7. Důležité je, aby tělo dostatek omega 3 mastných kyselin. Podpora organismus by měla probíhat i zevně, ale jde to i bez kortikoidů, například růže skalní obsahuje látky podobné jako Metotrexát, což výrazně ovlivňuje psoriázu.

Před léčbou a po léčbě (Ivana, 90 let)

Ráda bych se s vámi podělila o zkušenost s lupénkou (psoriázou). Jednalo se o téměř 90ti letou paní, která se s lupénkou potýkala od svých 18ti let, ale nikdy se jí předtím nepodařilo projevy lupénky zcela potlačit, i když celé roky byla v péči kožních lékařů a procházela klasickou léčbou včetně kortikoidů, zkoušela i různé bylinné kúry, každoročně absolvovala intenzivní lázeňskou léčbu a několikrát byl stav takový, že i léčbu v nemocnici, ale došlo vždy k pouhému zlepšení a nikdy ne k úplnému vymizení projevu lupénky.

po 3 týdnech léčebné kúry

Na základě výsledků diagnostického měření provedeného v centru SensiClinic, po doporučení Ing. Renaty Holubářové, jsme nasadili kúru, vzhledem k jejímu věku, na podporu celkového zdravotního stavu. V začátku mě vůbec nenapadlo, že tím vyřešíme projevy lupénky, které byly opravdu urputné. Proto nemám fotodokumentaci lupénky, což mě hodně mrzí. Místy byla kůže desítky let lupénkou masivně postižena až do krve a po půl ročním ošetřování na doporučení, se postupně změnila tak, že vymizela i ta nejpostiženější místa. Přiložená fotografie je pouze ilustrativní, ale v takhle podobném stavu jsme začínali s terapií. Terapie byla aplikována jak vnitřně, tak i lokálně na kůži a výsledkem byla jemná a hladká kůže. Takto nikdy nevypadala, ani když se vrátila z lázní.