LUPÉNKA

Neboli psoriáza je chronické zánětlivé onemocnění celého organismu, které viditelně projevuje na kůži a často se opakuje. Latinský název psora je odlupování či škrábání. Tvorba a odlučování pokožky je u lupénky asi 7 až 8 x častější než u zdravé pokožky. Částečně se dědí anebo je tam dispozice k chorobě. Jde o neinfekční, zánětlivé, autoimunitní onemocnění a má více forem:

• kapkovitá – vyskytuje se většinou u dětí
  • ložisková – ohraničená ložiska nejčastěji v oblasti hlavy (vlasová část), lokty, kolena a podobně
  • inverzní – vyskytuje se v oblasti pod prsy, v podpaží, na krku a v oblasti přirození
  • pustulózní – jde o puchýřkovou formu na dlaních či šlapce nohy
  • kloubní – objevuje se převážně v malých kloubech nohou i rukou, někdy jsou postiženy i velké klouby
  • generalizovaná – což je nejzávažnější forma psoriázy, kdy je někdy nutná i hospitalizace, je po celém těle i s teplotami.

Příčina lupénky není známa. Předpokládá se, že jde o geneticky podmíněnou poruchu funkce imunitního systému. Spouštěcím mechanismem může být infekce, stres, obezita, alkohol, kouření a podobně.
Léčba klasickou medicínou, když se řeší lokání postižení, probíhá pomocí mastí či gelů s kortikoidy, zejména v akutním stádiu. Dále pak světloléčba ultrafialovým světlem. Celková léčba probíhá pomocí tabletek či injekcí, které mají mnoho vedlejších účinků jako Acitretin, Ciclosporin, Metotrexát a podobně. Nově pomocí tzv. biologig, které se podávají injekčně a zasahují do imunologických procesů. Hlavně u těžké formy lupénky.
Vzhledem k tomu, že jde o autoimunitní onemocnění je potřeba pracovat především s regulací imunitního systému. Dávkování ozdravné kúry by se mělo nastavovat postupně a postupně navyšovat. Dále je třeba se zaměřit i na kyselost organismu a srovnat pH moči kolem 6,5 až 7. Důležité je, aby tělo dostatek omega 3 mastných kyselin. Podpora organismus by měla probíhat i zevně, ale jde to i bez kortikoidů, například růže skalní obsahuje látky podobné jako Metotrexát, což výrazně ovlivňuje psoryázu.